Rogier van Otterloo (11 december 1941 – 29 januari 1988) werd in Bilthoven geboren als oudste zoon van de wereldvermaarde dirigent en componist Willem van Otterloo, de latere chef-dirigent van het Haagse Residentie Orkest. Al op zeer jeugdige leeftijd werd Rogier de muziek met de paplepel ingegoten en wat belangrijker is: de muzikale talenten gingen over van vader op zoon.

In 1962 deed Rogier eindexamen gymnasium-A. Aansluitend vervulde hij zijn dienstplicht en was tamboer bij de Koninklijke Militaire Kapel (KMK). Met de KMK nam hij in 1963 als slagwerker deel aan de Taptoe Delft en met de Gold Coast Combo nam hij in dat jaar deel aan het Militair Jazz Concours. Toen hij uit dienst kwam ging hij naar het Amsterdams Muzieklyceum. Hij koos muziektheorie en fluit als hoofdvakken, piano als bijvak. De pianolessen volgde Rogier bij de bekende pianist Hans Henkemans. Al vroeg bleek Rogier’s voorkeur voor het componeren en arrangeren.

Halverwege de jaren zestig was hij pianist bij de cabaretgroep Lurelei. Hij begon toen intensiever te componeren. Hij schreef onder andere voor Gerard Cox en Jasperina de Jong. De meeste van de composities werden opgenomen door geluidstechnicus Dick Bakker. Het bekendst werd Van Otterloo door de filmmuziek bij succesvolle Nederlandse speelfilms als Turks Fruit (1973), Help! De dokter verzuipt… (1974), Keetje Tippel (1975), Soldaat van Oranje (1977), Grijpstra en de Gier (1979) en Op hoop van zegen (1986) en door zijn samenwerking met Thijs van Leer op diens Introspection-elpees. Hij ontving tweemaal een Edison, eenmaal in 1971 en (postuum) in 1988.

Op 1 september 1980 werd hij benoemd tot chef-dirigent van het Metropole Orkest als opvolger van Dolf van der Linden. Tussen 1980 en 1987 was hij vijfmaal dirigent bij de Nederlandse bijdragen aan het Eurovisiesongfestival, bij de liedjes Amsterdam (1980), Het is een wonder (1981), Jij en ik (1982), Ik hou van jou (1984) en Rechtop in de wind (1987).

Als geen ander heeft hij zijn stempel gedrukt op lichte muziek van de jaren zeventig en tachtig. Als arrangeur, dirigent en componist van talloze platen, televisieprogramma’s en van 1980 tot 1988 als chef dirigent van het Metropole Orkest. De rol van Rogier van Otterloo is altijd controversieel geweest in de Nederlandse muziekwereld. Zijn behoefte genres te mengen werd hem door puristen niet altijd in dank afgenomen, maar in feite was hij daarmee zijn tijd ver vooruit.

[info: Wikipedia en Rogiervanotterloo.nl]

 

Een gedachte over “Muziek op zondag: Rogier van Otterloo

  • A.Toussaint

    Rogier van Otterloo, in dierbare herinnering!
    Dezelfde plaat met hoes had ik ook!
    Sweet memories!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.